Fem konkrete forbedringer for universell utforming

Fem konkrete forbedringer for universell utforming

​Fra og med 1.juli 2014 var det påkrevd for alle nye nettsider i Norge å følge retningslinjene satt av Difi for IKT-systemer. Kravene om universell utforming gjelder for alle private og offentlige virksomheter retter mot allmenheten.

For de som allerede har en nettside gjelder de nye reglene ikke før 1. januar 2021, så det er ingen grunn til panikk sånn helt med en gang!

Om nettstedet ditt allerede er publisert bør du likevel ikke tenke at alt er bra. Vi anbefaler alle å sette seg inn i de reglene som er satt og kartlegge hvilke punker som tilfredstilles og hva som kunne vært bedre. De aller fleste kravene satt av Difi er tiltak som gjør siden din mer tilgjengelig for alle i samfunnet, og alle vil merke at innhold er bedre tilgjengelig og oppgaver er lettere gjennomførbare. Resultatet er bedre og mer fornøyde kunder/besøkende.

Fem raske uu-tiltak

Det ikke nødvendigvis mye som skal til for å tilfredstille kravene til Difi. Her her du fem enkle forbedringer som mange sider har forbedringspotensiale på.

1. Ikke-tekstlig innhold

Alt ikke-tekstlig innhold som f.eks. bilder skal ha alterna​tiv tekst tilgjengelig.

Uten dette vil ikke svaksynte og blinde folk ha noe indikasjon på hva som kommuniseres i et bilde.

Alt tekst beskriver motivet i bildet
Sammenligning mellom alt-tekst og synlig bildetekst

Er bildet en del av en lenke bør alt-teksten beskrive lenkens mål framfor selve motivet.

Er bildet en del av link, skal den beskrive målet framfor motivet
Alt-teksten beskriver måle framfor motivet i bildet.

2. Kontrast

Liten kontrast mellom forgrunn og bakgrunn kan gjøre det vanskelig for hvem som helst å lese, men det er naturlig ekstra vanskelig for de med svakere syn.

Forholdet mellom tekst og bakgrunn skal være minst 4,5:1 for vanlig tekst, men det kan være nok med 3:1 for større (ca 18 px) og fet (bold) tekst.

Lea Verou’s contrast ratio verktøy er bare et av mange lignende verktøy, og her kan du enkelt sjekke om det er nok kontrast mellom forgrunn og bakgrunn.

Skjermbilde av lea verou's contrast ratio verktøy
Skjermbilde av Lea Verou’s contrast ratio verktøy som sjekker kontrastforholdet mellom forgrunn og bakgrunn.

3. Bilder av tekst

Å bruke bilde av tekst eller plassere tekst i et bilde kan være en rask løsning, men det er ikke anbefalt.

Tekst i et bilde er heller ikke ideelt for søkemotorer.

Tekst skal være tekst så langt det er mulig, og vi bruker CSS for å tilpasse utseende slik vi ønsker det.

Skjermbilde av Oslo Høyre som bruker tekst i bildet
Oslo Høyre bruker tekst i bildet på forsidebanneret. Det ser ok ut på stor skjerm for vanlige brukere, men er ikke tilgjengelig for de som er avhengig av opplest tekst og det er umulig å lese på små skjermer som mobiler.

4. Hoppe over blokker

Navigasjon legger ofte på toppen av en nettside og for besøkende som kun bruker tastatur kan det være tidkrevende å “tabbe” seg igjennom den samme menyen for hver side man besøker.

Et tiltak for å unngå dette er å ha en skjult link helt i toppen av siden som linker til hovedinnholdet på siden.

Skjermbilde av difi.no som viser link som hopper til hovedinnhold
Difi.no bruker to linker i toppen av dokumentet som lar deg hoppe til navigasjon og hovedinnhold.

5. Overskrifter og ledetekst

Mange som skriver innhold på internett har dårlige vaner fra Microsoft Word der de ikke bruker stiler på tekst, men tilpasser størrelse og vekt manuellt.

På internett er det ikke bare utseende som teller. 

Det har også mening for den som leser at overskrifter er markert med riktige HTML-tagger. Overskrifter skal være markert med h1-h6 og annen tekst skal være satt i riktige tagger laget for ulike behov.

En godt oppdelt og strukturer artikkel gir god lesbarhet både for besøkende med konsentrasjonsvansker (og alle oss andre).

Flere krav fra difi

Vil du sette deg inn i alle kravene fra difi er de tilgjengelige på Difi sine nettsider. Der finner du også uu-skolen som gir god innføring med gode eksempler.

(Bilder og illustrasjoner er hentet fra Difi’s uu-skole.)

Frank Gjertsen

Frank Gjertsen

Les flere artikler fra Frank Gjertsen.

Jobber i Frontkom. Frontendutvikler og designer. Spesielt ansvar for universell utforming.