AMP: Google’s initiativ for raskere visning av artikler

AMP: Google’s initiativ for raskere visning av artikler

AMP: Lynende raske artikkelvisninger. Her demonstrert av Addi Osmani (Google).

Våren 2016 ruller Google ut en alternativ visning av nyhetsartikler i søkeresultatet. Formålet er kortere lastetid. Og det fungerer!

Dersom du har testet Facebook Instant Articles, vet du hvor deilig det er med sider som laster fort. Å vente 5 sekunder på å se en tekstside, er ikke stas! Google vil løse dette, ved å forby HTML-elementer som gjør sidene tunge. Heldigvis var de smarte nok til å satse på åpenhet, så resultatet er en bred koalisjon av webgiganter og entusiaster, som har samlet seg om noen ganske enkle prinsipper. Velkommen til Accelerated Mobile Pages: AMP.

Slik fungerer AMP

I AMP-sider starter kildekoden med et megetsigende symbol: <html ⚡>. Kult! Videre erstatter AMP HTML-tags med varianter som <amp-img>, <amp-video>, med mer. Med AMP får vi imdlertid ikke ny funksjonalitet, bare nye begrensninger! Det lyder ikke bra. Men når et fly skal ta av, går dette raskere med færre passasjerer.

Her er de viktigste begrensningene:

  • Ingen JavaScript (inkludert de 100 trackingscriptene fra tredjeparter!)
  • Ingen iframes
  • Kun optimalisert CSS

Merk imidlertid at AMP har løsninger som tillater bruk av tredjepartssystemer for å vise annonser og telle sidevisninger. Friheten til å selv håndtere annonsene, er den viktigste forskjellen i tilnærming mellom Facebook og Google. 

AMP i praksis

For mobil: AMP er akselerering av mobile sider. Det er ingenting som hindrer deg i bruke AMP for desktop, men foreløpig planlegger de store aktørene å benytte seg av standarden kun for mobil. 

For artikler: Siden nyhetsartikler og bloggposter har omtrent samme type innhold, har det vært greit å enes om hva slags innhold som skal aksepteres. Eksempelvis bilder, slideshow, tekst, lenker, med mer. AMP er imidlertid ikke en optimalisering av web apps eller avisforsider. 

Inline visning i andre apps og domener: AMP-artikler vil til å begynne med benyttes for visning utenfor artikkelens domene. I Google’s søkeresultat, vil du klikke på en artikkel, og lese den (og bare den) i en slags popup inline visning eller popup. For Twitter vil du typisk slippe å forlate app-en eller nettstedet, men heller vise en liten popup med denne ene artikkelen, uten mulighet til å navigere til nye.

SEO-vennlig: AMP-artikler får en ny URL. I HTML-dokumentet, settes imidlertid en canonical URL som peker tilbake til opprinnelig adresse.

Kritikk av AMP

Endel anser AMP for å ha gode intensjoner, men problematiserer at HTML gjenskapes med nye standarder. Andre ser Google som en kommersiell maskin som vil bekjempe Facebook Instant Articles. Personlig har jeg tillit til at AMP-prosjektet vil bane vei for fremtidige HTML-spesifikasjoner, og gjøre seg selv overflødig på sikt. I mellomtiden gir vi tommel opp for AMP! Ja til en raskere web.
 


Fakta om AMP

 

  • AMP står for: Accelerated Mobile Pages
  • Initiativ fra Google
  • Standarden utvikles i fellesskap med en rekke partnere som Twitter, New York Times og LinkedIn
  • Kildekoden er åpen, og alle kan bidra 
  • Mer info: www.ampproject.org