Skriv innhold som trigger følelser

Skriver på mac

Du må ha innhold på nettstedet ditt som trigger følelser og tilfredstiller et behov. Har du det, er sjansen stor for at du klarer å skape troverdighet om hvem du er og hva du tilbyr. Og troverdighet, det trigger konvertering.

 

“I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

― Maya Angelou

 

I artikkelen 6 enkle steg til bedre innhold skriver Fredrik at du må vite “hvilket modus” kunden din er i når hun kommer inn på nettstedet ditt. Du må kjenne kunden din og sette deg i kundens sted.

Men, hvordan kjenner du de som kommer innom nettstedet ditt?

 

Kjenne og forstå kundens behov

Vi går litt tilbake i tid, til da du hadde en idé.

Før du i det hele tatt tenkte på å lage en nettside hadde du en forretningsidé - et produkt eller en tjeneste som du vil dele med noen - en kunde. Og aller helst ville du dele den med mange kunder. Så du lagde deg en plan - du satte opp en forretningsmodell.

Du jobber kontinuerlig med hvordan du skal drive virksomheten din, du har en grundig beskrivelse av merkevaren din, hvilke konkurrenter du har og ikke minst hvilke kunder du mener vil ha best nytte av det du tilbyr. Du gjennomfører sikkert markedsundersøkelser, og er du riktig flink gjennomfører du brukertester for å bli skikkelig godt kjent med kunden din og forstå kundens behov og vaner.

 

Bedriftens stil

Så, med bakgrunn i alt arbeidet du la ned i forretningsmodellen - bestemte du deg for hvilken identitet og personlighet bedriften din skal ha; bedriftens stil. Og denne uttrykker du nå i logo, layout, valg av skrifttyper og fargebruk.

Stilen endrer seg ikke fra dag til dag, men hvordan du snakker med kunden din derimot, hvilken tone du bruker, den må endre seg basert på hvilken stemning du vil skape og hvilket modus kunden er i.

Når du jobbet med forretningsplanen ble du kjent med kunden din og du vet hvilket behov kunden har. Og i markedsføringsplanen din står det sikkert at du skal gi kunden mulighet til å bli kjent med bedriften din og det du tilbyr, på nettsiden din. 

Men, tenker du på hvilken tone du skal bruke på nettstedet?

 

Relevant innhold i riktig tone

Internett handler om at folk snakker med folk, og du har ca 3-4 sekunder på deg til å trigge følelser og å engasjere.

Hvordan snakker du med kunden din på nettstedet ditt - hvilken tone bruker du?

Du må skape en god dialog mellom deg og kunden. Du må engasjere og trigge følelser med relevant innhold, slik at mottakeren vil bli mer kjent med deg og tar kontakt for å få vite mer om det du tilbyr. Eller enda bedre "bare må ha det" med en gang.

"Skal du nå fram må du bruke empati", sier Målfrid Jordet Ågotnes hos Netlife Research. Veldig enkelt egentlig, men noen ganger så utrolig vanskelig.

 

Noen tips til hvordan du bør tenke:

  1. Hvordan har kunden det når hun besøker nettstedet ditt?
  2. Hvordan vil du at kunden skal ha det etter å ha besøkt nettstedet ditt?
  3. Hvilken tone (på innholdet) passer til kundens modus?

 

Noen tips til hva du må gjøre:

  • Glem å skrive om alt du vil snakke om, ha fokus på det kunden vil vite
  • Vær konkret, gjør det enkelt for kunden å ta beslutninger
  • Gi god veiledning, kunden vil gjerne vite hva du mener er det beste
  • Be om tilbakemelding, gi kunden mulighet til å gi deg ris og ros


OG for å være sikker på at gjør alt riktig må du testemåle og analysere hvordan det går. Du må være tett på hva som trigger og skaper engasjement, og ikke minst må du gjøre endringer underveis.

Det er ikke bare lett, men holder du fokus på å tilfredstille mottakeren av budskapet ditt , har du et suverent utgangspunkt for å oppnå suksess og konvertering.

Cecilie Iversen Ystenes

Cecilie Iversen Ystenes

Les flere artikler fra Cecilie Iversen Ystenes.

Interaksjonsdesigner, digital rådgiver og prosjektleder i Frontkom. Opptatt av god brukeropplevelse, budskapet, troverdighet, tone, stil og synlighet. Trenger sol og gode relasjoner for å overleve.