Sidetitler for god SEO: Slik går du fram

Fyr som stårt foran tavle med title tags

Det viktigste elementet for å komme høyt i Google søk er sidetittelen. En uinspirerende sidetittel kan koste deg både besøk og inntekter.

Hva er en sidetittel?

En sidetittel er hovedbeskrivelsen av en enkeltside på nettsiden din. Alle sidene på nettstedet ditt bør ha en sidetittel, inkludert forsiden, alle artikler, "om oss" etc.

Slik ser en sidetittel ut i HTML:

Ikke akkurat komplisert i seg selv, men ulike CMS har ulike måter å legge inn sidetitler på. I WordPress er en grei metode å bruke Yoast SEO plugin som gjør prosessen enkel:

WordPress Yoast sidetittel

I Drupal er modulen metatag en sikker vinner:

Drupal sidetittel

Sidetitler brukes hovedsaklig tre steder: I nettleseren, i søkeresultater og ved deling på sosiale medier.

I nettleseren

En del nettlesere sparer plass ved å ikke vise sidetittelen, men du kan kjapt sjekke hva tittelen er ved å legge siden til som et bokmerke. 

VG sidetittel
Sidetittel på VGs sport direkte side. Chrome viser ikke sidetittelen, men den brukes når jeg legger til et bokmerke

I søkeresultat

Google og andre søkemotorer bruker sidetittelen i søkeresultater. Dette er en viktig grunn til at du bør være bevisst på hva du legger i sidetittelen.

VG sidetittel i Google søk
Her bruker VG sidetittelen for å promotere en hashtag.

Deling til eksterne sider

Sidetittelen vil også bli brukt som tittel på delinger på sosiale medier, med mindre det er spesifisert en egen tittel for dette, for eksempel open graph-titler for Facebook.

VG sporten på Facebook
Ved deling til Facebook ser vi nok en gang sidetittelen komme opp.

Hvorfor er sidetitler viktige?

Sidetitlene er svært viktige for å komme høyt opp i Google søk.

Hvis din side er på tredjeplass hos Google, må du gjøre din sidetittel mer fristende å klikke seg inn på enn konkurrenten din som ligger på førsteplass. Da vil flere klikke seg inn på din, noe som vil bidra til å gi din side bedre pagerank over tid.

Skriv gode sidetitler for SEO

Tenk på hva folk googler etter, deretter vis i sidetittelen at du har svaret. Bruk Answer the public for å finne gode data på spørsmål folk søker på, og Google Webmaster Tools for å sjekke hvilke søk som leder inn til din side.

Webmaster tools panel
I våre artikler om "ionic" kan vi se hvilke søk som har ledet til sidevisninger.

God lengde: 35-60 tegn

Sidetittelen på denne siden er "Torshov bilrekvisita rabattkoder opptil 50% rabatt i mars 2016 - VG". Denne blir kortet ned av Google.

For lang sidetittel
68 tegn blir for langt for Google søkeresultat.

Google bruker bokstaver som har ulik bredde. Det viktige er selve bredden, ikke hvor mange tegn det er i sidetittelen. Bredden bør være under 487 pixler, men det greieste er å tenke at du bør ha en tittel mellom 30-65 tegn.

Ha med nøkkelord

Ha med viktige nøkkelord, og plasser dem langt frem i tittelen om mulig.

Branding

En standard i de fleste store CMS-er er en sidetittel med formen:

[tittel] | [sidenavn]

Dette er et greit utgangspunkt, men avhengig av hvor sterk din merkevare er bør du vurdere å droppe sidenavnet ditt. Det viktigste er at du får klikk, så kan du heller promotere merkevaren din inne på selve siden.

Fordel: Du sparer plass, reduserer "støy" og kan få en mer selgende tekst. Dette må ta i betraktning målsetningene med nettsiden din.

Selg!

Prioritet for nummer én for titteltaggen er å få folk til å klikke på akkurat din lenke.

Nummer to er at den bygger opp forventninger som faktisk blir møtt i selve artikkelen - Handler artikkelen din om sysaker bør ikke sidetittelen være "Gratis iPhone til alle".

Det er imidertid ikke noe vits i å gjøre nummer 2 hvis du ikke først klarer nummer 1: Teksten din må selge! 

Tips: Bruker du AdWords kan du trekke lærdom av de formuleringene som gir best CTR og bruke disse på sidetitlene også.

Nyttige verktøy

Forhåndsvis rett fra CMS

Verktøy som Yoast gjør at du kan se hvordan Google kommer til å vise sidetittelen (og gi mange andre veiledninger) din i Google søk.

Scraping av hele siten din

Ved hjelp av scraping-verktøy som Screaming Frog kan du kjapt få oversikt over sidetitler du bør gjøre noe med. Her ser vi at VG har vært gode til å få inn sidetitler på alle siden sine, men noen burde vært kortet ned.

Scraping vg

 

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.