Slik bruker du godt innhold for å tiltrekke deg flere kunder

Tekst som sier irrelevant

Inbound Marketing eller inviterende markedsføring,​ dreier seg om å berike kundereisen med relevant og godt innhold så kunden finner deg, i motsetning til at du oppsøker dem.

Vær nyttig fra første stund

Hvor mange ganger har du ikke blitt avbrutt av totalt irrelevant og irriterende annonsering i en prosess der du søker løsninger på et problem eller vil leste om noe som interesserer deg? Et typisk scenario; jeg ønsker å lese meg opp på nye randoneeski da jeg vurderer å bytte og drømmer om topper jeg vil bestige.

søk på randonee ski

I mitt selvrealiserende modus popper det opp annonsering om sikkerheten og troverdigheten på bruk av Xs graviditetstest. HVA SKJER?! - Jeg er 41 år og kvinne, men ferdig med familieplanlegging, jeg vil på topptur! Hva i all verden har jeg søkt på tidligere som har trigget annonsering for graviditetstest? Var det søket på overnatting i Dyreparken?

Uansett, annonseringen er helt ute av kontekst og blir bare irriterende og til ingen nytte for annonsøren som har bommet med kriteriene til målgruppen sin.

Det er lett å bomme om du kun baserer synliggjøringen av merkevaren din på generell demografisk annonsering. Selv om kanalen kan være riktig er forbrukere for lengst ferdig med push-markedsføring som ikke har kontekst eller relevans. Jeg tør å påstå at det er dårlig butikk for omdømmet ditt.

4 steg til innhold som tiltrekker flere kunder

1. Innhold på kundens premisser

WIIFM (What´s in it for me) er viktigere enn noen gang. Med den overflod av innhold og reklame en forbruker blir eksponert for i dag, har kundeopplevelsen steget til toppen av listen for merkevarer. Som Hans Petter Nygård-Hansen så fint formulerte det i en bloggpost om Inbound Marketing nylig;

”WIIFM (What´s In It For Me) handler ikke om hva du som tilbyder skal få igjen for ditt innhold, men opplevelsen de besøkende har av det du formidler.”
                        - Hans Petter Nygård-Hansen


Ved å skrive innhold som er relevant, løser et problem, opplyser eller inspirerer målgruppen din, har du tatt første steg til å få den oppmerksomheten som kan føre til en relasjon med en potensielt ny kunde.

Godt innhold handler ikke om deg som tjenesteleverandør, det handler kunden og kundeperspektivet. Å høste av godt innhold er en langsiktig prosess og må begynne med spørsmål som svarer på: Hvorfor skal vi produsere dette innholdet, hvem skal motta det og hvilken verdi gir det?  

2. Del kunnskap

Det er din ekspertise og kunnskap om tjenesten du leverer, som bidrar til å løse et problem eller lærer publikum noe nytt. Det er din evne til å dele dette som gjør deg unik, sjelden og ikke-kopierbar. Ikke vær redd for å miste konkurransefortrinnet ved å dele din kunnskap på et område. Det er alle de sammensatte faktorene i din kunnskap som gjør at nettopp din innsikt er så verdifull. Det er denne kunnskapen som er middelet til å tiltrekke deg kunder og beholde dem når de opplever hvilken gevinst det gir dem, å jobbe med deg.

3. Ha innsikt om målgruppen 

For å vite hva publikum har problemer med eller hva de ønsker å utføre, må du ha innsikt i målgruppen din.

  • Hvilken kunnskap søker de? – og hvilken kunnskap har de, som du kan basere kommunikasjonsnivået på?
  • Hvilket problem kan jeg løse for dem?
  • I hvilke kanaler treffer jeg dem?
  • Når på døgnet, gjennom hvilket media og i hvilken fase av beslutningsprosessen?
  • Hvordan liker de å kommunisere med meg som tjenesteleverandør?

Strategisk kommunikasjon er en langsiktig prosess og dreier seg om relevans og verdi for kunden i brytningen mellom virksomhetens verdigrunnlag og brukerens behov. 

4. Levér god brukeropplevelse

Førsteinntrykket i et møte mellom to personer er veldig viktig, for merkevarer kan de bety vinn eller forsvinn. Det første møtet med en potensiell kunde er for veldig mange, digitalt, og gjerne gjennom et søk.

90% av bedrifter mener brukeropplevelsen er deres største konkurransefortrinn.
                                           - Gartner Research 2015 

Inbound Marketing dreier seg om å berike og begeistre kunden. Forskning viser i tillegg at 60% av kjøpsbeslutningen gjøres på nett, før kunden tar kontakt med deg som merkevare eller tjenesteleverandør. Du har ikke råd til å ikke være relevant eller levere godt på digitale flater, uansett om det er gjennom innhold eller tradisjonell annonsering. 

Går vi tilbake til eksempelet om topptur og randoneeski, er det her du skal dele kundens drømmer og fortelle om de turene du har hatt og hvilke fantastiske opplevelser det gav. Gi tips om hvordan han skal gå frem for å planlegge, gjennomføre og få maksimalt ut av opplevelsen. Hva bør man gjøre, hva må man ikke gjøre og passer dette for alle? Tenk på at førstegangsreisende leter etter annen informasjon enn de profesjonelle, men alle er interessert i opplevelsen. Oslo Sportslager har forstått en ting eller to her.

Randonee ski artikkel

Det er ikke detaljnivået på hvor mange ski du har på lager eller stivheten i sålen som trekker kunden din inn på nettstedet ditt i et første møte. Det er tanken om reisen og hva du kan berike kundens opplevelse med som vekker hans interesse for ditt innhold og drar han inn til ditt nettsted. Har kunden selv funnet deg, mottatt gode råd og tror på din kompetanse, da har du en mye større mulighet til å utvide livssyklusen til kundene dine.

Inbound Marketing er en strategi for å finne, vinne og beholde kunder, for så å gjøre dem om til ambassadører for din merkevare. Prosessen er bygget rundt teknologi som knytter innhold til relevante mottakere og fasene i kundereisen. Alt innhold har sin misjon for å dra kunden gjennom en sømløs brukeropplevelse, helt frem til kjøp og langvarig relasjon med din virksomhet.

Kort oppsummert:

  • Lag innhold som beriker kundeopplevelsen og blir funnet
  • Tilpass innhold til kundereisen og mottaker
  • Oppfordre til handling
  • Mål alt, alltid - og tilpass!
  • Del av din kunnskap for å fortjene kundens lojalitet