Hvorfor du skal bruke oversiktspaneler i Google Analytics

Hvorfor du skal bruke oversiktspaneler i Google Analytics

Gode oversiktspaneler bør vise kun nøkkeldata, og gi en rask oversikt over viktige tall.

Tilpassede oversiktspaneler etter dine behov er enkle å lage, og enkle å dele. Gjør hverdagen bedre med lett tilgjengelige data.

Oversiktspaneler er stedet i Google Analytics hvor du kan lage dine egne, tilpassede oversikter over nøkkeldata, og dele disse med andre på en oversiktlig og god måte.

Hvorfor?

Google Analytics er et komplekst verktøy, og er vanskelig å få oversikt over. Ved å samle nøkkeldata i en eller flere målrettede oversikter, vil du kunne skaffe deg rask oversikt hver gang du har behov, uten å måtte huske hvilke menyer eller filter du skal finne frem til.

Eksempler på målrettede oversikter kan være

  • E-commerce oversikt over salg og populære produkter
  • PPC (f.eks Adwords) populære søkeord og inntekter vs utgifter
  • Egen oversikt over besøkende fra mobil
  • Trafikk fra sosiale medier

Hvordan?

Når du logger deg på Google Analytics-kontoen din, og går til Rapportering-taben øverst, finner du Oversiktspaneler på venstre side rett under søkefeltet. Dersom du ikke har brukt funksjonen tidligere, vil du finne et panel kalt Mitt oversiktspanel der, som er et eksempelpanel.

Du kan legge til nye paneler på to måter:

  • Velg + Nytt panel under Oversiktspaneler
  • Legg til fra en delt mal

Delte maler er tilgjengelige på unike nettadresser som genereres under Del -> Del linken til malen. Når man besøker nettadressen til en delt mal, får man spørsmål om hvilken Analytics-konto den skal installeres på. Der installeres malen automatisk under Privat-mappen, og blir ikke delt med andre brukere av Analytics-kontoen før du selv velger å dele den via Del -> Del objektet.

Vår mal for E-commerce oversiktspanel finner du her.

Hett tips: Du trenger ikke "finne opp kruttet", svært mange gode paneler er allerede laget og tilgjengelige. Søk dem opp, installer dem og tilpass etter dine behov.

Har du noen nyttige erfaringer? Del dem gjerne med oss i kommentarfeltet!

Jan-Helge Hansen

Jan-Helge Hansen

Les flere artikler fra Jan-Helge Hansen.

Prosjektkoordinator i Frontkom, ivrig opptatt av SEO og sosiale medier. Finnes blant annet på . Blir glad av raske nettsider.