Hva er retargeting?

retargeting

Retargeting er målrettet annonsering mot en bruker som har besøkt nettsiden din - for å bringe brukeren videre i kjøpsprosessen.

En vanlig feil med retargeting er å behandle alle som besøker nettsiden din på samme måte. Selger du kjøleskap vil du ikke drive retargeting mot en som akkurat har kjøpt et kjøleskap av deg!

Med retargeting er målet å annonsere målrettet mot brukere som var interessert i produktet ditt, men som av ulike årsaker ikke valgte å fullføre kjøpet.

Det betyr at du heller vil annonsere til et person som har besøkt nettsiden din med intensjon om å kjøpe et kjøleskap, men som ikke fullførte handelen.

Her er en kjapp huskeliste:

1. For å drive retargeting må du ha din egen nettside

Det holder f.eks. ikke å bare ha en Facebook side. Årsak; du må kunne ha mulighet til å kjøre et retargeting-script fra Facebook eller Google på en nettside du har kontroll på.

2. Ikke vis at du driver retargeting - det er creepy!

Ingen liker å bli overvåket og ingen liker å få 10 annonser på samme dag for det samme produktet du så tidligere på dagen. 

3. Snakk om neste steg - uten å snakke om tidligere steg

Da kan det bli litt creepy igjen. Og, har du gjort brukerundersøkelse for å vite hvorfor brukerne ikke fullfører handelen? Da kan du rette annonsene dine inn mot dette!

4. Gi deg mens leken er god

Det er større mulighet for konvertering i tiden rett etter første besøk. Det skal være enkelt å bli fjernet fra retargeting-listen din.

5. Annonsene bør være se nært opp til brukerens intensjon som mulig

Det er større mulighet for å konvertere hvis du driver retargeting mot produktet/tjenesten brukeren har søkt på. Og; husk at du aldri må linke til forsiden din - men rett til en spesifikk landingsside med et klart neste steg for brukeren (CTA).

Lykke til!

Fredrik Paus

Fredrik Paus

Les flere artikler fra Fredrik Paus.

COO (Chief Operating Officer), partner og prosjektleder i Frontkom