Hva er Google Tag Manager -og hvorfor skal jeg bry meg?

Hva er Google Tag Manager?

Ett nettsted for å håndtere alle dine scripts for innsikt & analyse

Google Tag Manager er et grensesnitt for å administrere alle tags for tracking og analyse på ett sted, istedet for å gjøre dette via kodeendringer i ditt CMS.

Kult, men hva er en tag?

En tag er en kodesnutt som sender informasjon til en analyseplattform. Et Google Analytics-script som plasseres på websiden din, er et godt eksempel på en tag. Det samme er Konverteringsmål i AdWords.

Hva er en trigger/rule?

Triggere bestemmer når en tag skal kjøre. Default trigger er kjør på alle sider, noe man typisk vil ha for standard Google Analytics tracking. For å trigge en Adwords konvertering eller en custom event må man derimot lage en mer avansert trigger. En enkel Adwords-konvertering kan f.eks. være når

  • Noen sender inn noe på et kontaktskjema
  • Kjøper et produkt
  • Scroller ned til et visst punkt på siden
  • Spiller av en video på siden
  • ++

Faktisk de aller fleste handlinger en bruker kan foreta seg på en nettside kan trigge en tag, som så i sin tur sender inn god data som du kan bruke til optimering av nettsiden.

Google Tag Manager
Skjerbilde: Oversiktsbilde over tags (etiketter). Grensesnittet er minimalistisk og enkelt i bruk.

Hva er en variabel/macro?

For å sende inn custom data i en tag, vil man ofte trenge å bruke en eller annen verdi. Tag Manager har allerede en del verdier innebygget, for eksempel url’en på siden man er på. Man kan opprette sine egne variabler via Javascript (for avanserte brukere).

Men hvorfor Tag manager?

Hvis du bruker mer enn én tag

Bruker du kun Google Analytics er det ikke mye å tjene på å bytte til GTM, men med en gang man bruker to eller flere begynner man fort å spare tid, samt at man får bedre oversikt.

Uavhengig av teknologi

Tag Manager er også avhengig av CMS og annen underliggende teknologi på nettsiden. Wordpress, Drupal, Jekyll eller hjemmesnekra greier? GTM funker på samme måte uansett.

Power to the editor

Nettredaktører kan gjøre endringer de tidligere trengte en utvikler til. I tillegg vil det ved hver endring opprettes en versjon som kan gis et beskrivende navn. Dette gjør det lett å se historikk, særlig hvis det er flere involvert som jobber med oppsettet.

Debugging og forhåndsvisning

Forhåndsvisning og debugging av oppsettet er kanskje det beste med Tag Manager. Dette gjør at man kan se hvilke tagger som blir fyrt av til enhver tid, og er veldig kjekt ved for eksempel oppsett av konvertertingsmål fra Adwords og andre ting som er viktig å få riktig helt fra start, i stedet for å ‘vente å se’ om dataene som kommer inn ser riktig ut.

Har du lyst til å teste? Logg inn på Google Tag Manager her
 

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.