Få maksimal SEO: Fokuser på å gjøre innholdet lett å dele

Google prioriterer sider som er lette å dele

Googles algoritmer for å vurdere ulike sider opp mot hverandre er i stadig endring. Nå er det delbarhet som gjelder

Mer sosialt, mindre nøkkelord. Det er resultatet etter en undersøkelse gjort av Searchmetrics gjennom hele 2013. 

Budskapet til oss i nettsidebransjen synes å være: Fokuser mer på innhold og nytte for kunden, og mindre på tekniske elementer.

Dette er gode nyheter for oss som også er brukere av weben, og ønsker at den skal være drevet av godt innhold og ikke 'triks'. 

I tillegg viser tallene at antall backlinks fortsatt er ekstremt viktig, noe det har vært gjennom hele Googles eksistens. Antall backlinks var et av hovedprinsippene som ledet til Googles initielle suksess.

"Smart" bruk av nøkkelord i beskrivelser og url'er blir stadig mindre viktig.

Google knytter i stadig økende grad sin pagerank opp til Google+, noe som kan føre til bekymring rundt nøytraliteten til Google søk. Her går Google en balansegang, går de for langt vil på sikt Google miste dette ryktet som nøytral søkeaktør med påfølgende negativ mediaomtale og skape et rom som konkurrentene kan utnytte. Det er ingen naturlov at Google kommer til å være like dominerende de neste 10 årene som de har vært de foregående 10.

Et subtilt, men viktig signal har også vært å finne på Googles egne retningslinjer for hva man bør fokusere på for å komme høyt opp i søkeresultater

Google i 2012

In general, webmasters can improve the rank of their sites by increasing the number of high-quality sites that link to their pages

Her er den samme setningen i 2013

In general, webmasters can improve the rank of their sites by creating high-quality sites that users will want to use and share.

Skal man ta Googles ord for det det er verdt er konklusjonen altså klar: Gjør innholdet ditt fristende å dele.

 

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.