Gjør epostkampanjen din enda bedre: kjappe tips fra de beste i bransjen

Epostkampanje

Credits: Per Andre

De dyktige folka i Mailchimp har delt mer av sin kunnskap om hva som skiller vellykkede epostkampanjer fra resten. Her er noen av tingene vi merket oss.

Hovedregel for emnefelt: Fortell, ikke selg! Ja, faktisk bør emnefelt i eposter være litt 'kjedelige', og man bør motstå fristelsen til å prøve å skape store avisoverskrifter som emne. Emnefeltet bør også skape forventninger som passer til innholdet.

Unngå ord og fraser som kan trigge spamfilter, for eksempel store bokstaver og mange utropstegn.

 

Lyspære med alfakrøll

Vær konsistent og tenk langsiktig, illfall hvis du du har et produkt som har en relativt lang salgssyklus. Epostmarkedsføring passer bra til soft-selling og tillitsbygging til produktet.

Vær nøye med ordbruken når du tilby kunder  å abonnere på eposter fra deg. Hva kan de forvente å få? Nyhetsbrev? Tilbud? Eksklusive kampanjer?

Få ting er mer irriterende enn å føle seg lurt, derfør bør du være veldig tydelig og presis i kommunikasjonen.

Vurder å segmentere epostlisten din. Den mest effektive metoden er å dele opp basert på ulik informasjon du har om brukere (for eksempel postnummer eller jobbtittel), men det kan også være effektivt å dele opp etter hvor lenge siden det er at de ulike mottakerene meldte seg på epostlisten. Da kan du for eksempel sende en egen type eposter til nylige abonnementer, og en annen type til de som har fulgt med deg i årevis.

Og et siste tips: eposter som blir sendt på ukedager gjør det mye bedre enn de som blir sendt ut i helgene.

Les mer hos Mailchimp

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.