Facebook-oppdateringene dine blir ikke lest

Facebook-oppdateringene dine blir ikke lest

Visste du at over 90% av følgerne dine på Facebook aldri ser statusoppdateringen din?

Facebook Sider er en glimrende kanal for å skape engasjement og kommunisere med følgere. Noe få vet, er imidlertid at dette er en valuta Facebook bevisst begrenser tilgangen til.  Vil du dele med følgerne dine, må du betale! 

Mens man tidligere kunne legge ut et skrytebilde og forvente mengder av likes og oppmerksomhet, er dette nå vanskelig. Grunnen er enkel: I nyhetsfeeden til brukerne, vil de fleste av sideoppdateringene dine glimre med sitt fravær. I snitt vil kun 6% av følgerne dine kunne se sideoppdateringen din!

Det reelle tallet er enda lavere, da mange oppdateringer bare scrolles nådeløst forbi. Men situasjonen er ikke håpløs. 

Tips 1: Promoterte oppdateringer

Først med sponsede poster, får du nådd ut til hele følgermassen din. Da skjønner du kanskje også hvorfor Facebook begrenser hvor langt postene dine når ut? Facebook vil også tjene penger. 

Med Facebook ads, betaler du per klikk og/eller rekkevidde. Det beste: alt er målbart, og det er lett å vite hvordan pengene jobber for deg! Dessuten kan du skreddersy målgruppen for budskapet ditt. 

Målgrupper kan settes opp basert på:

  • Demografi
  • Geografi
  • Interesser
  • Custom audiences (kan brukes også til å ekskludere)
  • Remarketing (f.eks kan du annonsere til kun de som har vært innom nettstedet ditt)

Før du poster en promotert annonse, sjekk hva slags respons du får uten betaling. Bruk pengene på poster som fenger!

Tips 2: Byrå for sosiale medier

Det finnes mange seriøse byråer i Norge for rådgivning på sosiale medier. Det et SoMe-byrå typisk kan hjelpe deg med, er strategier og kampanjer som øker brukerengasjementet. For store bedrifter, er kurs og hands-on stragegihjelp et must.

Likevel: Facebook lar seg ikke manipulere. På enkeltsaker vil du med god hjelp kunne nå 25% "reach", men stort sett vil postene dine falle tilbake til snittet på 5-6% . 

Tips 3: Flytt følgere fra Facebook til egen blogg

Alle oppdateringer kan ikke sponses; det blir dyrt. Betyr dette at Facebook er en dårlig kanal for massekommunikasjon? Nei, men det betyr at det er en fordel å eie sine egne flater for å innholdsdeling. Start en blogg, bygg et publikum, send nyhetsbrev og bli konge på content marketing. 

Oppsummert: Facebook er glimrende for kundekommunikasjon, men du trenger flere flater for digital markedsføring. 

Tallkilder: