Er du klar for #Mobilegeddon?

Mobilegeddon - dramatisk bilde av telefon

21. april startet Google sin nye ranking med enda mer fokus på mobilvennlige sider. 

I februar flagget Google at de kommer til å gjøre mobilvennlighet enda viktigere for sider som ønsker å komme høyt opp i søkeresultatene.

Google satte datoen for denne endringen 21. april, og det er faktisk en relativt sjelden handling fra Google i disse dager. Trenden har gått mer og mer i retning av små inkrementelle, nesten umerkelige endringer, og ikke store annonserte endringer på en spesifikk dato.

Endringen vil påvirke mobile søk i alle språk over hele verden og vil ha signifikant innvirkning i våre søkeresultater

- Google

Gjelder kun søk på Mobil

Sider som ikke er mobilvennlige vil bare lide under søk på mobiler.

Du kan altså blir ranket høyt på PC'en på jobben, men få bank når du prøver samme søk på iPhone.

Dette betyr at du i større grad bør teste selve søkeresultatene på ulike enheter.

Responsivt design har ikke noe fortrinn

De to hovedmåtene for å tilrettelegge for mobile brukere er egne mobilsider og responsivt design. 

Har du en ren mobilside (som m.minside.no) har du altså ikke noe å være bekymret for i denne omgang.

Det mest kostnadseffektive i de fleste tilfeller er immidertid å bruke responsivt design siden det gjør at du slipper å utvikle og vedlikeholde "to" sider istedetfor en. 

La Google crawle

Det er viktig å ikke blokkere css og javascript filer for Googles crawlere, da Google trenger å se disse for å kunne kategorisere hvorvidt siden er mobilvennlig eller ikke. 

Enkeltsider

Google vurderer mobilvennligheten per side, altså ikke for nettsiden som helhet.

Pass derfor på å teste flere sider enn forsiden din, iallfall de 10-20 sidene mest trafikk. 

Tablets

Tablets berøres ikke av Mobilegeddon. Google utelukker ikke at dette kan endre seg i fremtiden.

Indekserte Apps

Hvis en spesifikk app har indeksert data vil Google i større grad bruke denne dataen i søkeresultatene.

Dette gjelder kun for innnloggede brukere som allerede har denne appen installert.

Sjekk siden din

Du kan bruke Google webmaster tools til å finne eventuelle problemer med mobilvennligheten, men i tillegg har Google publisert et kjapt verktøy for å sjekke siden din direkte uten at du trenger en konto for Webmaster tools:

Sjekk nettsiden din med Googles eget testverktøy.

 

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.