Brennhet innsikt om nettsiden din med HotJar

HotJar

De som satser digitalt har for lengst innsett at det er alfa og omega med innsikt om hva brukere gjør og hvorfor de gjør det. Hvor er det skoen trykker? Hvor blir brukerne frustrert? Hvorfor får jeg ikke flere konverteringer? Kan HotJar være en del av løsningen?

Google Analytics har i mange år vært en standard for webanalyse og et sentralt verktøy for å skaffe innsikt om hva som foregår på nettsiden din. Google Analytics er imidlertid en enorm plattform og det er en heldagsjobb å sette seg inn i alle mulighetene og funksjonaliteten

For mange stopper læringen på at man kommer seg inn på et panel der man ser de mest sette sidene. Skreddersydde kontrollpanel, konverteringsmål er dessverre tidkrevende arbeid som ikke alle tar seg råd eller tid til. Mange ender også opp med analysis paralysis. Det er mye tall, men ikke nødvendigvis lett å se hva tallene betyr. Hva skal konsekvensene være?

HotJar er ikke en konkurrent til Google Analytics, men fremstår som et passende komplement til det. Jeg tror at det for mange vil være lettere å ta aksjon basert på det de finner ut i HotJar, sammenlignet med Google Analytics.

HotJar passer til ikke-tekniske, gjerne for markedsfolk som er opptatt av konverteringer. 

HotJars mål er å vise deg hva brukerne dine gjør (Heatmaps, Visitor Playback og Funnels) og kanskje enda viktigere: hvorfor de gjør det (Feedback Polls, Surveys og Recruit User Testers).

Førsteinntrykket av HotJars kontrollpanel er en følelse av oversikt:

Hotjar kontrollpanel

Her får man definitivt ikke den overveldende følelsen man kan få av Google Analytics. Men fungerer det?

I sidemenyen ser man hva man kan sette opp, la oss se på noen av høydepunktene.

Heatmaps

Heatmaps gir deg oversikt over tre ting på en side: Hvor brukerne klikker, hvor de beveger muspekeren, og hvor langt ned på siden de navigerer.

Dette er kvantitative data og bør derfor ha litt besøk for å være nyttig. Sett opp heatmaps på forsiden og f.eks de de fem viktigste landingsidene dine (sjekk i Google Analytics for å finne de mest besøkte).

Scrolltrackingen er veldig nyttig, særlig for nyhetsider.

Det er lett å få oversikt over hvor mange som kom seg igjennom hver enkelt artikkel.

HotJar Heatmaps

Playback

HotJar opptak

Den største wowfaktoren ved en demo av HotJar har utvilsomt vært den ClickTale-aktige playback-funksjonen. Dette fungerer ved at HotJar tar et skjermbilde av skjermen og tracker både klikk og musbevegelser fra brukeren. Resultatet er en gjengivelse av sesjonen til brukeren.

Det føles som om man står bak skulderen til brukeren og følger med, en slags lettvektversjon av brukertesting.

Jeg har faktisk aldri opplevd at avspillinger av slike opptak ikke har ført til umiddelbare aha-opplevelser for de som ser på.

Det føles som om man står bak skulderen til brukeren og følger med.

Du vil etterhvert få en god del opptak, så filtrene i HotJar er hendige for å finne opptakene som er mest nyttige.

Dette fungerer svært bra. Vil du kun se på sesjoner fra brukere med iPhone? Den er grei. Se kun sesjoner som endte opp med en checkout? Kjør på. Du vil bare se sesjoner på over 2 minutter? Ikke noe problem.

Skjemaer og trakter

Har du et langt skjema på nettsiden din som du skulle hatt mer innsikt om? Hvor i skjemaet er det brukerne faller av? I HotJar kan du angi en URL til adressen du har skjemaet på, deretter konfigureres skjemaet automatisk. Utrolig hendig.

Du kan også sette opp trakter (funnels) for brukermønstre mellom ulike sider. Hvis du forventer en viss sideflyt fra forsiden til for eksempel en handlekurv, kan du se hvor brukerne faller av i denne flyten. I min erfaring er dette mye mindre nyttig enn skjematraktene, og jeg vil foretrekke å jobbe med sidetrakter i Google Analytics fremfor i HotJar.

Polls og Surveys

Av disse to er det Polls som jeg har funnet mest interessant, særlig fordi det gjør prosessen med å stille spørsmål av typen "Fant du det du lette etter?" utrolig enkel. Du kan sette opp en poll som er aktiv på hele nettsiden din, og når brukere svarer på de kan du se hvilken nettadresse de har sendt den inn fra. Du kan også sette opp polls med radiobuttons og checkboxer og andre skjemalementer.

Litt kunnskap om Regex er kjekt hvis du trenger veldig avanserte regler for når en poll skal vises, men dette går stort sett helt greit for ikke-tekniske å sette opp. 

Når skal pollen vises? Du kan for eksempel vise den når brukeren har vært inne på siden i 10 sekunder, når de har scrollet halveis ned på siden, eller (og dette er kjempetøft) når der i ferd med å forlate siden din. Dette fungerer kun på desktop, og HotJar sjekker om brukeren beveger musepekeren mot toppen av vinduet for å lukke det.

 

Rekrutter testere

Via HotJar kan du til og med rekruttere menneskelige testere og stille de konkrete spørsmål som de kan svare på. F.eks. "Hvordan opplever du navigasjonen på denne siden

På den nettsiden jeg forsøkte dette på fikk jeg så hatten passet, men det er bra!

Læring og innsikt er viktigere enn min stolthet.

Enkelt

HotJar har også en del behagelige funksjoner. Et eksempel er funksjonen for ekskludering av IP-adresser, her kan du velge IP adressen du selv sitter på, noe som 90% sikkert er det du hadde tenkt til å bruke det til uansett.

Kontrollpanelet er en nytelse å bruke og det meste man trenger er veldig lett tilgjengelig. Samtidig ser det besnærende enkelt og rent ut.

Det er jobbet mye med UX i dette kontrollpanelet. 

Konklusjon

Min foreløpige konklusjon: Dette er mye for penga. Du får veldig mye ut av gratisversjonen, men hvis du vil samle inn mer data kan du oppgradere for 29 dollar. Da kan du f.eks. sette opp inntil 2000 brukeropptak i stedet for 100, du får ubegrenset antall heatmaps mm.

Installasjon

Installer via Google Tag Manager eller ved å legge inn et skript direkte på alle sidene på nettsiden din. Denne prosessen vil være ulik avhengig av hvilket CMS du bruker. 

Sjekk ut HotJar på hotjar.com​


 

 

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.