6 fordeler med Google Tag Manager

Kontrollpanel

Et tag manager system (TMS) erstatter hardkodede analyseverktøy med et webpanel slik at du kan få bedre kontroll og flere muligheter med analyseverktøyene dine. Men hva er egentlig fordelene?

1. Færre endringer i kode

Du trenger ikke oppdatere koden på nettsiden. En tag er alt du trenger, resten håndteres via Tag Managers kontrollpanel. Dette gjør at nettredaktøren kan gjør endringer hun tidligere trengte en utvikler til, noe som kan spare både tid og penger. One tag to rule them all!

2. Uavhengig av teknologi

Uansett om du bruker Drupal, Wordpress eller andre CMS’er, så har dette vanligvis liten eller ingen betydning for oppsettet av Tag Manager. De fleste rammeverk for nettsider har en modul som kan installere koden på nettsiden for deg.

3. Historikk

Google tag manager historikk

Hver gang du gjør endringer i analyseoppsettet opprettes en versjon som kan gis et beskrivende navn. Dette gjør det lett å se historikk, særlig hvis det er flere involvert som jobber med oppsettet. Det gjør det også enklere å finne den skyldige hvis noe går galt!

4. Forhåndsvisning og debugging

Google tag manager debugging

Forhåndsvisning og debugging av oppsettet er kanskje det mest hendige med Tag Manager. Dette gjør at man kan se hvilke tagger som blir fyrt av til enhver tid, og er veldig kjekt ved for eksempel oppsett av konvertertingsmål fra Adwords og andre ting som er viktig å få riktig helt fra start, i stedet for å vente og se om dataene som kommer inn ser riktige ut.

5. Enklere remarketing og konverteringsoppsett

Med Tag Manager får man enklere integrasjon med AdWords konverteringer. Tag Manager har innebygget støtte for AdWords, så man trenger bare å fylle inn konverterings id og label, samt ha en regel for når konverteringen skal fyres av. Opprett konverteringsmålet i AdWords først.

6. Track eventer

Å tracke eventer til Google Analytics har tradisjonelt vært ganske knotete, med oppsett av javascript i kode og manuell verifisering i Analytics Sanntidspanel. Dette er nå blitt en fryd å jobbe med, både fordi det er enklere å sette opp events, og verifisere de direkte i debuggeren.

Google tag manager events

Det meste blir lettere med et management system for alle dine tracking tags, og så lenge du ikke har et helt minimalistisk oppsett vil man fort spare tid og penger.

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.