6 enkle steg til bedre innhold

Lyspære med alfakrøll

Tar du strategiske valg for nettsiden din basert på følelser? Eller lar du måling og analyse være grunnlag for valgene du tar? Frontmag lærer deg hvordan du måler, analyserer og optimerer din nettside!

Å sette opp et content management system (CMS) er bare ett viktig valg når du skal lage en nettside. De fleste CMS i dag har all den funksjonalitet du kan trenge for å faktisk få innhold ut på nettsiden din. Spørsmålet er heller; hvilket innhold skal du legge ut på nettsiden og hvordan tar du kvalifiserte valg?

Følger du disse enkle rådene vil kvaliteten på nettsiden din gradvis øke fra uke til uke, måned til måned - og du vil oppleve en god verdi på din investering.

1. Definer målgrupper

Sett deg i brukerens sted.

  • Hvilket modus er brukeren i?
  • Hvilken informasjon ønsker/søker de?
  • Hva er de egentlige behovene?
  • Hva ønsker de at denne siden skal hjelpe de med?
  • Hvordan havnet de på akkurat denne siden?

Har du mulighet til å gjøre kundeundersøkelse, gjør det! Hva er mer viktig enn å få informasjon fra faktiske brukere?

2. Hva nå?

Når du legger til innhold på en nettside er det viktig at du tenker på hva brukeren skal gjøre på akkurat denne siden.

Skal brukeren kjøpe et produkt? Laste ned whitepaper - eller kontakte deg for en produktdemo? Eller kanskje delta på et seminar? 

Ikke overlate neste handling til tilfeldighetene, legg opp tydlige handlinger og neste steg for brukeren. Hva er "call to action" (CTA)?

3. Adwords - en nettredaktørs viktigste verktøy?

Hva er viktige søkeord i Google for denne siden? Bruk Adwords til å finne søkeforslag, benytt søkeordene i innholdet ditt. Og; sett opp Adwords annonser - og gjør A/B-testing av disse! Glem ikke å se på hvordan siden din fremstår i søkeresultatet på Google. Gode «meta descriptions» og «title tags» kan være nøkkelen til at akkurat din side fremstår som mest attraktiv blandt de andre resultatene.

4. Definer mål i Google Analytics

Google analytics gir deg store muligheter til å definere helt konkrete mål. Sett deg objektive og realistiske mål (eller hårete mål). Dersom call to action på siden er at brukeren skal kontakte deg kan du enkelt sette opp et mål i Google Analytics som forteller deg hvor mange som har utført akkurat det du ønsker.

5. Slutt å synse - gjør A/B-testing!

Verktøy som f.eks Visual Website Optimizer lar deg endre både utseende, innhold (ja, også bilder og video) - farger og mye annet. Hvis sjefen synes lilla er en fin farge, kjør A/B-testing og finn ut hva som gir best konvertering og høyest måloppnåelse i Analytics.

6. Sørg for å følge opp brukeren!

Når en bruker har fullført et mål, f.eks å laste ned en whitepaper, kontakte deg eller kjøpe et produkt - sørg for å følge opp brukeren med relevante og spennende aktiviteter. 

Hvis en bruker gjort akkurat det du ønsker på siden, er det stor mulighet for at han ønsker å høre fra deg igjen. Ikke la brukeren forlate deg nå. Oppfølging er god kundeservice!

Stikkord er e-postmarkedsføring og her får du noen kjappe triks!

Fredrik Paus

Fredrik Paus

Les flere artikler fra Fredrik Paus.

COO (Chief Operating Officer), partner og prosjektleder i Frontkom