11 overskrifter du klikker på

11 overskrifter du klikker på

Når erre klart hva vi klikker på!

Norsk forskning viser hvilke typer overskrifter, tweets og annonser som gir flest klikk. Her er listen!

I Ekko på NRK P2, kunne vi 18. oktober høre Audun Farbrot og Linda Lais dele fra sin forskning på klikkvinnende overskrifter. I 4 måneder publiserte de forskningsrettede artikler på Twitter, og brukte ulike typer tekster i tweetene. Tweets med spørsmål, ga eksempelvis 150% flere klikk. 

Vi takker for gavepakken, og viderformidler gladelig vinnertipsene:

1. Lister: «Fem nøkler til god ledelse»

Dette trikset er godt kjent av bloggerne, men prinsippet kan kanskje brukes i (annen) markedsføring også? Les: Adwords!

2. Spådommer: «Din økonomi i 2014»

VG kommer med denne i løpet av et par uker, tenker jeg.

3. Varsler om fare: «Ny fugleinfluensa på vei mot Norge»

Håper ikke dette blir en farsott på Facebook. 

4. Løsninger: «Unngå flåttfaren - se hvordan»

Dagbladet. Hvert. År.

[scald=94:sdl_editor_representation]
Foto: Forskning.no

Audun Farbrot vet hva som får deg til å klikke.

5. Hemmeligheter: «Hemmeligheten bak kjendisenes superkropper»

Denne bør vi kanskje bruke mer her i landet ...såfremt man faktisk har en hemmelighet. Kjedelig: Vi hjelper kundene med å lykkes! Kul: 3 hemmelige ingredienser som gjør at kundene våre lykkes! Kanskje.

6. Raske løsninger: «Få bedre hukommelse på fem minutter»

Ligger til rett for misbruk her.

7. Konspirasjoner: «Politikerne fører deg bak lyset»

Jeg spyr.

8. Uventede vrier: «Fordeler med å være overvektig»

Dette liker vi godt! Kreativitet i skriving er undervurdert. En twist ala Sjette sansen er ubetalelig!

9. Provokasjoner: «Mastersyken»

Tabloidenes hemmelige våben!

10. Uimotståelige tilbud: «Bli rik på rekordtid»

Farbrot nevner her Nigeria spam som eksempel på at metoden fungerer. Dessverre.

11. Spørsmål: «Hva får deg til å klikke på nettet?»

Dette synes jeg er den mest interressante, og også den varianten de gjorde flest forsøk med. Spørsmål med du/deg scorer ikke uventet best. 

TL:DR

Dette er (tabloide) lærdommer som med hell kan brukes mer effektivt på sosiale medier og markedsføring på nett. Hvis det er klikk man vil ha.

Se studiet her

Følg Audun Farbrot på Twitter