Norsk E-handel: Rapport 2013 fra Dibs

Norsk E-handel: Rapport 2013 fra Dibs

Det shoppes på nett, og reisebransjen topper som forventet. Men det finnes noen overraskelser i rapporten også!

Dibs rapporterer fra 2013 om e-handel, mobil og betalinger på nett. Vi gir deg høydepunktene!

Dibs har siden 2007 levert en årlig analyse nettshoppingen i Norden. I år har de intervjuet 4000 forbrukere, og resultatet foreligger i en uvanlig smakfull pdf under.

Fra rapporten: 

Årets rapport viser at e-handelen er blitt en selvfølgelig del av hverdagen og at forbrukerne tar sitt vanlige kjøpemønster med over på nettet via pc, smarttelefon og nettbrett. En gjennomsnittsforbruker gjør færre enn et og et halvt kjøp på nettet per måned. Prognosen for 2014 er positiv. En tredjedel av forbrukerne sier at de vil handle mer neste år.

E-handel defineres som salg av varer og tjenester på nettet – uansett om kjøpet er gjort via pc, smarttelefon eller nettbrett. Reiser, billetter, apper og musikk er alle eksempler på tjenester.

I 2013 har 336 000 nye norske forbrukere begynt å handle via mobil. 47% har avbrutt et kjøp fordi nettsiden ikke var mobiltilpasset, mens 24% har avbrutt et kjøp fordi de ikke fant sin prefererte betalingsmåte.

Høyepunkter fra den norske undersøkelsen

  • Forbrukerne handler oftere på nettet
  • Forbrukere i alle aldersgrupper handler oftere
  • Oslofolk shopper mer enn de på landet
  • "Alle" handler på nett
  • Mange vil kjøpe flere reiser
  • Forbrukeren vil betale på den måten som oppfattest som enklest (og sikker)
  • Flere betalingsmåter er et pluss for brukeren
  • Mange avbryter kjøp i checkout (det er derfor vi lanserte SMSpay </skamløs egenreklame>)
  • Flere handler med mobilen; hele 336 000 startet i 2013
  • Forbrukerne krever mobiloptimalisert checkout
  • Mange ønsker å lagre kortet sitt; 34% sier de da ville shoppet mer

Takk til Dibs for rapporten, og heder for grafene! Last ned her:

Dibs: Norsk e-handel 2013 ››