E-handel oppdatert: Ecommerce Expo UK

Ecommerce Expo UK

eCommerce Expo 2013 i London

Netthandelen vokser enormt i Europa. Vi har besøkt UKs største ecommerce event i London 2. og 3. okt

eCommerce Expo UK 2013

Over 150 utstiller fra alle deler av bransjen var fordelt over 2 haller i London Olympia Exhibition Centre. På konferansedelen var det lagt opp til 5 spor inkl. keynotes:

  • Digital & Mobile

  • Ecommerce& Social platform

  • Payment & Security

  • Delivery & Customer Loyalty

  • Keynotes

Her var det nok å ta tak i for alle som brenner for netthandel. For undertegnede var det første gang på konferansen, og hadde som målsetning å få overblikk over konferansedelen og hva som ble servert der.
Her er det klart mye å hente for alle som driver ecommerce, fra marketing til pakkemaskiner for utsendelse.

De fleste starter med tall og utvikling for bransjen, som vokser enormt. Du kan lese mer om dette også på Distansehandel sine nettsider. Her finner du også linke til en rapport fra Ecommerce  Europe som du kan laste ned.

Noen fellesnevnere for

  • Omni-channel Retailing. Kommunisere og selge til kundene sømløst i alle kanaler. Flere av keynotespeakerne var inne på at om noen år er “e”en borte i ecommerce. Alt er “commerce”.  Mye fokus på samspillet mellom digitale kanaler, tradisjonelle reklamekanaler og fysiske butikker for de som har det.

  • Konstant forbedring av applikasjonene. Gjøre det enkelt for kundene.

  • Hvordan samle kunnskap om kundene og gjøre tiltak basert på dette.

  • Mye fokus på mobil og tablet selvfølgelig.

Nectar.com er UK største lojalitetskonsept - et stort varehus på nett med 19 millioner brukere og 500 brands i shoppen. Kate Clark Group Relationship Director, fortalte om hva og hvordan til tilegner seg  kunnskap om kundene. I Nectar er triggeren å samle poeng som kundene kan handle for,  Spennende også å høre hvordan de inkluderte luksusprodukter i tilbudet, og ikke minst hvordan de skreddersyr brukeropplevelsene for kundene.


Med SMSpay på trappene var jeg også selfølgelig veldig opptatt av betalingsløsninger og kunnskap rundt dette. Visa og Paypal hadde gode keynotes som bekrefter det vi allerede har jobbet med. Utsjekksprosesser og gjøre kjøp enkelt for kundene er et enormt viktig område for ecommerce.

Charities and Commerce
Siste keynote jeg fikk med meg var en paneldebatt med fokus på hvordan organisasjoner utnytter ecommerce for å øke inntektene.  Her var det nyttige tips, og utfordringer, fra British Hear Foundation og  RSPB (The Royal Society for the Protection of Birds)

Commerceguys / utstillere
Det var en lang rekke med utstillere på konferansen, og mange med interessante produkter og løsninger for bransjen.   Hyggelig også at våre venner i CommerceGuys har suksess i UK med Drupal Commerce.

Dette er en konferanse Frontkom skal delta sterkere på neste år - vi kommer tilbake med mer:-) Har du lyst til å vite mer? - ta kontakt med geir@frontkom.no

Geir Gulland

Geir Gulland

Les flere artikler fra Geir Gulland.

CEO & partner i Frontkom. Jobbet med salg hele livet (og med web halve livet).