Kundeundersøkelse - hvorfor drive med det?

Kundeundersøkelse

Det å ha innsikt om dine kunder gjør deg i stand til å sette inn riktig tiltak der det er nødvendig og som gir gode kundeopplevelser.

Hvorfor bruke tid og ressurser på en kundeundersøkelse?

Kundene blitt mer og mer bevisst på hvor de velger å handle. Oftest er forklaringen til hvorfor kunder forsvinner basert på antagelser og synsing. Ved å spørre kundene direkte, vil du kunne få konkrete og verdifulle tilbakemeldinger.

Målet med en kundeundersøkelse er å avdekke kundenes forventninger og måle hvor tilfredse de er. Den vil også bidra til at du får innsikt om ditt forretningspotensiale - hvordan du kan bli en enda bedre leverandør.

Hvilken verdi har det å gjennomføre jevnlige kundeundersøkelser?

  • Det koster alltid mindre å beholde nåværende kunder enn å skaffe nye
  • Det er dyrt å vinne tilbake en misfornøyd kunde
  • Sinte kunder elsker å uttrykke sin misnøye mer enn glade kunder liker å fortelle at de er fornøyde
  • Det er ytterst få frustrerte kunder som vil gi deg en saklig og detaljert tilbakemelding og dermed mulighet til å forbedre deg
  • Fornøyde kunder kommer tilbake, er mer lojale og bruker mer penger
  • En god kundeopplevelse forteller kundene om videre til andre potensielle kunder

Å lytte til dine kunder og forstå deres behov er en verdifull investering i tid og ressurser.

Det å ha innsikt om dine kunder gjør deg i stand til å sette inn tiltak der det er viktig og ikke minst der det gir resultater.

Resultatet av en kundeundersøkelse vil blant annet være kundelojalitet, selvinnsikt om styrker og svakheter, mestringsfølelse i salgsavdelingen og økt fokus og kvalitet på interne runtiner.

Cecilie Iversen Ystenes

Cecilie Iversen Ystenes

Les flere artikler fra Cecilie Iversen Ystenes.

Interaksjonsdesigner, digital rådgiver og prosjektleder i Frontkom. Opptatt av god brukeropplevelse, budskapet, troverdighet, tone, stil og synlighet. Trenger sol og gode relasjoner for å overleve.