CTA - Hvordan utvikle en overbevisende call to action

CTA - Hvordan utvikle en overbevisende call to action

Call to action (forkortet til CTA) er en oppfordring til handling. CTA har ett mål; å konvertere besøkende til å bli din kunde.

Hva er Call to action?

Call to action (forkortet til CTA) er en oppfordring til handling.

CTA er et av elementene vi bruker for å overbevise besøkende til å bli kunder eller i allefall til å ville bli mer kjent med deg og engasjere seg i deg.

Handlingen du oppfordrer til kan være alt mulig spennende; laste ned en eBok, registrere seg for et webinar, melde seg på et arrangement, kjøpe et kampanjeprodukt osv. En CTA kan legges til hvor som helst – på nettstedet, på sosiale medier, i en ebook, i en e-post eller i et blogginnlegg.

CTA bør være et av de viktigste tiltakene i markedsføringsstrategien din. Du må ha en plan for CTA i alle kanaler du er i kontakt med kunder.

Hvorfor er Call to action så viktig?

Det hele bunner enkelt og greit i markedsføring. Målet med CTA er å tiltrekke oppmerksomhet fra potensielle kunder.

Du må forstå kundenes behov og fremme produkter og tjenester som møter disse behovene, helst på en måte som skiller seg fra konkurrentene.

Sjekkliste for om en CTA er god.

Det er flere elementer du må tenke på hvis du ønsker å overbevise potensielle kunder til å knytte seg til deg.

Du kan feks ikke bare kaste på teksten "Klikk her" på en neonfarget knapp og sette den på nettstedet ditt, for å lene deg tilbake og måle antall klikk.

  • Tekst som frister.
  • Iøynefallende design.
  • Formidler verdi tydelig.
  • Leder til en bestemt side.

Primær og sekundær CTA Sjekkliste for om en CTA er god.

Det kan noen ganger være behov for å ha flere CTA. Flere alternativer som gir både de med selvkontroll og nølerne mulighet til å engasjere seg i deg.

Primær-CTA kan være å melde seg på nyhetsbrevet ditt, mens en sekundær-CTA kan være å dele innhold på sosiale medier eller epost.

Dette er en fin måte å få de som trenger litt mer betenkningstid til å engasjere seg i deg til de er trygg på deg - og velger å knytte seg til deg.

Hvordan skal en Call to action være?

Husk at kunder er i ulikt modus når du planlegger CTA og still deg selv spørsmålet "Hva er call-to-action her?"  når du utvikler og vedlikeholder nettstedet ditt.

God tekst.

Kommuniserer tydelig - nøkkelen til suksess er at du har kundens behov i bakhodet. Riktig kommunikasjon tilpasset målgruppen fanger oppmerksomhet - uansett.

Clarity trumps persuasion

- Dr. Flint McGlaughlin, Director of MECLABS


Bruk substantiv og verb i teksten - CTA uten verb oppfordrer ikke til handling.

Bruk tall i teksten - det uttrykker en tydelig verdi.

Tilby en personlig tilpasset opplevelse - personaliser innholdet ut fra den besøkendes interesser. 

Hold teksten kort og konsis, men skriv nok til å få fram poenget ditt. Vær litt kreativ og lag noe som skiller seg ut. 

Godt design.

En CTA skal tiltrekke seg oppmerksomhet. Less is more - bruk effekter og animasjon hvis det passer til resten av designet.

Det er ingen standard for hvilken størrelse en CTA skal ha, den bør være stor nok til at den skiller seg ut uten at det ødelegger for resten av designet.

Bruk mye luft for å skille CTA fra det andre innholdet, eller lite hvis du vil knytte CTA sammen med resten.

Bruk formgivning for å skape oppmerksomhet. Form og farge er en av de mektigste grafiske teknikkene som skaper kontrast. 

Den mest effektive plasseringen avhenger av sammenhengen med resten av siden, så du må teste hva som gir best konvertering.

Og til slutt - brukertest. For å sikre hva som fungerer.

Cecilie Iversen Ystenes

Cecilie Iversen Ystenes

Les flere artikler fra Cecilie Iversen Ystenes.

Interaksjonsdesigner, digital rådgiver og prosjektleder i Frontkom. Opptatt av god brukeropplevelse, budskapet, troverdighet, tone, stil og synlighet. Trenger sol og gode relasjoner for å overleve.