7 tips for bedre brukertesting

7 tips for bedre brukertesting

Kvantitative analyseverktøy er viktige, men kvalitativ brukertesting som brukertesting er uvurderlige for å få innsikt om hvordan nettsiden din fungerer. 

Sett en bruker foran en browser og finn ut. Konseptet er skremmende enkelt, men for å få mest mulig ut av det er det smart med litt struktur. Her er noen enkle råd.

1. Skaff forhåndskunnskaper

Har testpersonen noe kjennskap til produktet fra før? Kjenner han bransjen? Har han vært inne på nettsiden før? Hva ville han googlet for å finne informasjon om denne bransjen.

2. Velg testpersoner ut fra målgruppe

Sjekk dine analysedata og finn ut hvem dine typiske brukere er og hvilke enheter de bruker.

Dette bør få konsekvenser for hvem du søker etter som testpersoner og hva slags enhet du skal teste på: En 55-åring på ipad? Eller Johnny Teenager med smartphone?

Demografipanel i Google Analytics

3. Skap en avslappet atmosfære

Ordet brukertesting kan høres skummelt ut for den som tester, så gjør det helt klart fra starten av at det er designerne (UX og visuelt) som er de som faktisk blir testet her. Det er absolutt ingenting testeren kan gjøre feil i denne testen, så det er bare å senke skuldrene.

4. Gjør opptak

Hvis testing foregår på desktop bør du bruke et verktøy som Screenflow eller lignende til å gjøre opptak av både skjermen og brukeren selv. Vær sikker på at brukeren er klar over at du gjør opptak, og hva det skal brukes til.

5. Gi åpne scenarier

Gi generelle scenarier uten å være for konkret.

Dårlig: "Finn kontaktsiden".

Bra: "Du trenger å komme i kontakt med markedsavdelingen. Hva gjør du?"

Dårlig: "Kjøp skistav A"

Bra: "Du trenger nye skistaver, se hvilke du liker best og kjøp dem"

6. Les kroppspråk

Den som tester vil prøve så godt han kan å fullføre en oppgave, og selv om han har fått beskjed om at han ikke kan gjøre noen feil, er det likevel naturlig å prøve å glatte over det man oppfatter som egne feil. Kroppspråket er en uvurderlig faktor i å se personers stressnivå og hva som faktisk skaper stress. En lettlest og grundig innføring i lesing av kroppsspråk er What every body is saying. Anbefales!

7. Neppe flere enn 5 testpersoner

Null testbrukere gir null innsikt, men det er ikke slik at jo flere brukere du legger til, jo mer effektiv blir læringen. Et optimalt tall på testere er 5: nok til å se hva som går igjen, men få nok til å unngå å høre de samme tilbakemeldingene om og om igjen. Legg heller opp til en ny test noen uker senere når designet er endret. Anbefalt artikkel!

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

Les flere artikler fra Henrik Akselsen.

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.